Flytt nr 2

Nu är flytt nummer två påbörjad och har kommit en bra bit på vägen. Det är alltså klart med försäljningen av mitt barndomshem aka mamma och pappas hus. På dagen 30 år efter köpet kommer de nya ägarna att ta över huset. Det vill säga exakt den 15 Februari 2012. Det innebär att mamma och pappa köpte huset den 15 Februari 1982. Det har hänt en hel del sedan dess :P

Nu har vi gjort det störtsa jobbet med flytten. Det vill säga att vi har gått igenom förråden och snyftat åt allt som har blivit sparat sedan vi var små bebisar. Till och med täcket från BB hade mamma sparat :) Har gått igenom karton efter karton, skrattat, gråtit och kastat en hel del saker men godbitarna har vi sparat och de ska nu upp på min vind där de ska få vara tills det är dags att användas igen.

I helgen körde vi släpvagnar hem till mig med en massa möbler och hem till Brollo med möbler och verkstadstillbehör. Nu är det bara småplock kvar och kartonger. Sånt som man inte behöver vara ett mannskap för att orka bära. Roligt hade vi både åt det ena och det andra. Jag har agerat balkongskottare genom fönster och pappa har plumsat i djupsnö för att ta emot det som fraktades ut genom balkongen. När det rasade snö från en av markiserna rakt ner på pappa så såg han ut som en liten snögubbe :)

Hemma på källbogatan har vi nu blivit lite möbler rikare. Jag har fått ärva en klaffskåp modell 1800 tal/tidigt 1900, en kökssoffa modell ännu äldre (från tiden folket i byn inte kunde skriva utan varje gård hade en speciell stämpel/märkning), en fint sliten gungstol med en massa år på nacken, ett vitrinskåp som min farfar har gjort, en hillskåp som även den min farfar har gjort och sist med absolut inte minst så har jag fått ärva mammas och pappas fantastiskt vackra gustavianska säng. Jag älskar sängen och nu pryder den mitt sovrum :D
Som ni märker så är det alla väldigt gamla möbler vilket jag älskar. De har så mycket charm och känsla jämfört med nya möbler. Nu ska jag bara modernisera med lite annat så mitt hjärta inte spyr på mig, han ogillar nämligen gamla möbler :P

Lovar att ni ska få se bilder som så många frågar om men jag vill bara få det lite iordning som jag vill ha det innan jag visar :P Ska måla hyllplanen i vitrinskåpet vita innan jag ska ställa in det som ska vara där och hillskåpen ska jag olja in då det inte är gjort sedan farfar byggde den för ca 20 år sedan.. sen ska ni få se ;) Har rätt mycket kartonger med grejer som ska in i dessa skåpar sedan och det ska bli så skönt att få undan det!

Pappsen som är vår lilla expert på de flesta områden rörande huset, värme/vatten ja allt sånt gav oss et bra besked igår. Jag trodde att vi hade en vägg som var rötskadad då jag upptäckte att puttsen försvann och fram kom en massa spet som såg gråaktiga ut. Detta var dock bara halmisolering så nu kan jag fixa till skrubben och måla där inne så vi kan ha alla ytterkläder där tillslut :)
Ska nog inhandla lite klinker också så golvet blir lite finare än obehandlad betong :)

Massa planer på gång just nu :D


Kommentarer
Postat av: linnea

Så det är sålt nu. Är det nå kändisar (bybor) som köpt det eller? så skönt päronen kan koncentrera Sig på långträsk framöver :-)

2012-01-17 @ 08:51:14
Postat av: Emelie

Haha ja eller hur. :)

2012-01-17 @ 11:22:21
URL: http://emelieullberg.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0