Death By Chocolate

Death by chocolate är en chokladtårta med stor benämning på CHOKLAD. Jag har precis fått detta recept av en kollega så jag ska nog testbaka denna i helgen. Den låter helt saligt god eller vad tror ni? :)

Två kaddkakssatser behövs

Varje sats innehåller:

2 Ägg
3 dl Socker
4 msk Kakao
1 Krm Salt
1,5 dl Vetemjöl
100 g Smält smör

Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt smöret. Blanda de torra ingredienserna innan du vänder ner det i smeten.
Grädda i en rund form, mitt i ugnen på 200 grader tills kakan börjat stelna ca 15-20 min.

Chockomousse

500g Chokladkaka av valfri smak, tex mint eller apelsin smak.
4 Äggulor
4dl Vispad grädde

Smält chokladen i mikron (eller försiktigt i kastrull). Blanda i äggulorna i chokladen och rör om kraftigt. Rör ner chokladen i den vispade grädden och ställ den i frysen ca 2 timmar.

När kladdkakorna har svalnat , lägg på halva moussen på ena kakan och lägg på nästa kaka, toppa med den sista moussen och ev riven choklad eller ringlad kolasås/noisette.



Denna kaka går att göra lite nyttigare och LCHF godkänd. Sockret kan man utesluta och istället för vetemjöl använder man mandelmjöl sen är det bara att smaska på :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0