Tiden

En dag som denna och en dag som gårdagen kan jag sakna tiden på universitietet. Tiden då jag pluggade. Tiden då val fanns och tiden då jag kunde sitta ut i solen en dag och välja att ta plugget på kvällen istället. Jag saknar att kunna planera saker på dagarna och ta plugget en annan tidpunkt. Jag saknar att ha en mor och dotter dag på stan. Jag saknar att sitta i en snödriva på stugan med Sally i knäet och njuta av solen. Jag saknar tiden då Molly var en bebis och vi tog långa promenader mitt på dagen. Jag saknar tiden då mer tid fanns.
Nu jobbar man på dagarna så mycket av detta får vänta till helgen kommer och då har man så fullt upp att man inte är ledig. Det är så mycket att göra och försöka hinna med att det är som ett heltids jobb. Så var den helgen slut och jobb veckan tillbaka. Så rullar det på i ett jämnt mak. Vi måste hinna med att njuta av varandra, hinna med att njuta av vädret, hinna med svängen på stan och tiden men vänner. Vi måste försöka lugna ner oss på fronten att jag måste hinna städa, tvätta, fixa och dona. Ta en slö kväll i soffan utan att göra något nyttigt. Vi behöver det. Allting behöver inte se perfekt ut i hemet. Det är lagligt att inte orka laga mat en dag, det finns färdig att handla.

Alla dessa vi betyder både jag och du.

Jag tycker mig själv ha blivit mycket bättre på allt detta. Det är mycket jag inte hinner med men det är mycket jag skjuter upp och ordnar senare för att i denna stund få njuta av något trevligt och roligt istället.

Detta var bara en tanke som kom över mig då jag sitter och kollar ut genom den stora entrén till banken och solen strålar som aldrig förr. Jag ser vattendropparna falla från taken och jag bara njuter. Jag njuter av att jag har ett jobb men samtidigt om vetskapen att jag ska vara ledig över påsk och få njuta av vädret utomhus.
Vi ska njuta och ta tillvara på varje dag :)

Jag längtar till sommaren. Till att få äta frukost på altanen i solskenet. Till att sitta bak i båten med googles på och känna fartvinden slå knutar på håret. Till dagen då jag får ett fast jobb. Till alla underbara stunder med min älskling. Till nästa års vinter och alla dess tjusningar. Hela tiden har vi något vi längtar till och något vi saknar. Vi ska lära oss att leva i nuet och inte tänka så mycket på det som vart eller det som komma skall.

Nu vill jag avsluta detta filosofiska inlägg med att önska er att ha en underbar dag!! Det vet jag att jag kommer att ha då jag går in med den inställningen i början av dagen. Då blir dagen underbar och jag vill inte att den ska ta slut (trots min förkylning som inte blir bättre).


Kommentarer
Postat av: Ingela Nilsson

Saknar också mor dotter dagar. Längtar ju alltid efter er. puss

2010-03-25 @ 10:07:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0