Hemma På Torra Land

Det blev en hel helg i Umeå. Anlände till Storfors strax efter 22.00 igår med många ansikten i fönstrena, bilar som stannade och glodde och bara var allmänt irriterande. Okey det är en gigantisk, knall gul tävlingsbåt på gården men vi är inga apor i bur. Okey kom fram och prata eller fråga men sitt inte i bilen en hel familj och bara glo. Kändes väldigt mysko!

Men men, helgen har vart tok skoj!! Allting har inte gått som väntat, eller rättare sagt inget men det har löst sig till slut i alla fall. Kom ner på Fredag och hämtade båten på en gång. Åkte hem till Holmsund för att fixa till lite saker innan sjösättning och provtur. Båten var i sjön 22.30 och jag valde att sätta Peppe i passagerar stolen första turen (jag vet jui nte vart vi ska...obekant vatten) och tur var väl det. Killarna tog sig ungefär 200 meter ut och då de ska svänga ut ur prickarna från hamnen så klickar det till och båten styr fullt till vänster. Det var kopplingarna till hydralstyrningen som gick av då de tog mot lyften på båten. All hydral olja läckte ut och all styrning försvann. Peppe fick klättra bak och sitta och styra motorn med egen handkraft medans Crille körde tillbaka till båtvagnet.
Ett samtal till försäljaren som som tur var hade en sprillans ny styrning liggandes i kartong. Ut igen till Norrbyn och hämtade den sen till Holmsund för ännu mer skruvning.
Tur som fan att killarna inte hade kommit upp i hastighet och plan då styrningen gick av för då hade båten kapsejsat och Crille och Peppe hade förmodligen inte mått så bra.
Vid 03.00 fick vi åka och sova på fredagen och sedan var det bara att stiga upp 07.00 igen på lördags morgon. Regnet pissade på Umeå så klart och det var svin kallt ute. Sjösättning på Fyra säsonger och 11 tävlande på plats.
Det var trångt med flytvästen i stolarna på båten, jag har suttit som en stoppad korv med alla kläder och grejer på. Hjälmen fick vi skippa då det inte rymdes...körde med mössa och googles.

Poker Run hade fått tillstånd av Länsstyrelsen att köra med fri fart genom älven upp till stan. Ett tåg av race båtar svischade förbi kajen där det var tok mycket folk redan på morgonen. Första spelkortet plockades in och sen bar det av ut mot havs och de stora vågorna. Blåste på rejält och vågorna mätte minst två meter. Var sjunde våg var betydligt större!!
Jag satt riktig bra i bakre stolen och kände mig inte alls speciellt nervös. Båten gick stadigt men så började den gå varm. Så länge motorn var helt nere på lyften så gick det bra men då planade den inte fullt ut utan slog hela tiden lite, men det funkade. Under Obbola bron innan havet började möttes vi av ett stort svart moln av rök. Görans (peter och Mickes pappa) motor på Arowen hade gått sönder, förmodligen en kolv som skurit. De bogserades till land och hoppade i en Scarab 40 och var med fortfarande i tävlingen.
Nästa anhalt för kortdragning var Simpis och dit gick det bra. Jag var tok nöjd och glad =) Lite värme och kaffe inne i stugan innan avfärd ännu längre ut till havs. Vågorna blev bara större och större och ut till Norrby skär hade vi medsjö. Det gick inte att köra mer än 30-35 knop och vi blev rejält blöta. Båten dök genom vissa vågor och jag kan säga att saltvattnet ute till havs blandat med bensin från avluftningen på tankarna smakar inte godis. Jag spottade och fräste vatten hela vägen till Norrby skär och väl där rann det vatten från oss och alla andra. Till och med de riktigt stora båtarna som Scarab 40" och Cigarette 35" hade blöt besättning.
Det blev lunch och lite värme i Herrgården på Norrby skär innan kortdragning och avfärd tillbaka mot Patholms viken. Crille varnade mig för att det skulle bli stökigt tillbaka då vi skulle ha motsjö istället för medsjö. Det blev så att jag böt plats med Micke ett tag och jag är så glad för det. Hade jag inte gjort det så hade jag nog aldrig mer velat se vatten.
Jag tog plats i den största båten för dagen och där flög vi på rejält bra i vågorna. Då en 5 ton tung båt på 12 meter lämnat vattnet och flyger med bara propellern i vattnet då går det fort och höga vågor. Så otroligt skön Scaraben var att åka, den skar vågorna och det gick aldrig vingligt, bara otroligt skönt med party musik på och alla torra och glada =)
desto värre var det för Crille och Micke som klarade sig torra i kläderna men hade fullt sjå med att pricka vågorna rätt så att de inte skulle slå i och dyka. De hade en knölig färd fram tills motorkåpan flög av och de fick vända för att plocka upp den. när de väl fått in den i båten så fortsatte de mot hamnen men tog sig inte riktigt ända fram då soppan tog slut.

Jag stog på kajen i Patholm och var förbannad och handlingsförlamad. Alla som jag känner i Ume som kan fixa soppa ute till havs var ju själv ute till havs. Micke satt med Crille i båten och Peppe hade problem med motorn. I den stunden märkte jag skillnaden mellan Ume bor och Pite bor. Här hemma hade vi haft hur många båtar som helst som hade ställt upp med att åka ut men i Ume var det verkligen "Sköt dig själv". Det låg 4 båtar och en vattenskoter och bara väntade på att Catamaranen skulle komma iland men om ingen åker ut med soppa eller bogserar så driver de ju bara längre ut.  Till slut fick Peppe tag i en kille med en dunk och en annan som kunde köra ut den. Killen hade kommit fram till killarna, kastat en 5 liters dunk i båten och sen dragit.....killarna spillde i den fjuttiga soppan och märkte att det räckte inte ens till i slangen....och killen hade redan åkt så han kunde ju inte bogsera dem.....där fick de sitta och guppa i 1,45 timmar innan jag och Peppe hade fått två killar på vattenskoter att hämta Cattan.

Tiden började rinna ut och tillståndet för att köra fri fart i älven var på övertid. Alla båtar som legat i paton åkte upp genom älven för att visa upp sig i stan och kajen. Det hade vart ännu mer folk på eftermiddagen än det var på morgonen. Jag satt ensammen på Paton och väntade på killarna. När de äntligen kom så tankade vi och åkte till sista stoppen, Fyra säsonger. Kortspelet gick uselt för oss och vinsten gick till Nisse Andersson med fru.

Summa sumarium var det en tok trevlig dag med vissa tråkigheter.

När båten väl var uppe på land upptäckte vi lite smärre problem. Motorn satt inte fast, det var bara 1½  bult som fanns kvar och hela riggen var lös (rostat sönder). Då fanns det inte tid till att undersöka det mera utan vi dundrade iväg tillHolmsund, sprang genom duschen för att sedan åka till stan och käka på Harrys och dricka massa öl.
Hela sällskapet Poker Run var där under kvällen och det var trevligt. Jag har aldrig blivit så berusad av en starköl förut. Hahaha de första klunkarna gick fort då man var törstig men de steg rakt upp i skallen. Alla hade samma känsla =)

Johan och hans tjej bjöd på lite fest i Scaraben som låg vid kajen inne i stan och det var mycket snack om dagen. Var hemma klocka tre och gick i säng vid fyra tiden på lördag. Kollade in massa bilder och komentarer om dagen på nätet innan vi knoppade in.
Gårdagen spenderades med att skruva och kolla alla fel på motorn på båten. Crille blev bara mer och mer förbannad på Erik (försäljaren) och tillslut ringde han upp honom för ett snack. Erik tog tillbaka motorn så nu har Crille en båt utan motor stående hemma på gården. Jag kan slå vad  ganska mycket om att Crille just nu sitter och scannar Blocket på båtmotorer och ringer runt till alla kontakter inom branchen =D

Tack så mycket för denna helg. Tack Peter för husrum som var otroligt läckert!!
Killen bor i en gammal bank i Holmsund som är ombyggd till en lägenhet. Tok fränt att alla dörrar och sånt är kvar. Vardagsrummet är det gamla bankvalvet så dörren väger bly och är hur tjock som helst. Riktigt stor, ljus och fin lägenhet och ett roligt koncept att bevara ingången och allting från banktiden.

Detta blev ett otroligt långt inlägg och bara snack om båtar. Kankse tråkigt för många av er som inte är intresserad av detta alls men jag tycker det är tok skoj =)

Kommentarer
Postat av: PJ

Helloooo Piiteeeåååå! :)



Så jävla nice rapport från dagen. Patholmsviken heter det dock, men hur noga är det då?



Tycker det här summerar det mästa om jag ska vara ärlig. Ska jag länka hit från STS och boatlife?



Ska själv upatera min blogg, och det kommer fan ta hela dagen. Har du inte bilden då jag åker på motorkåpan? Eller några andra roliga bilder från helgen?



Kram, hälsa Chrille.

2009-07-07 @ 13:19:52
URL: http://team58.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0