En dag i Kåbdalis

På lördag morgon ringde klockan 07.00 och då vare bara att stiga upp och börja packa bilen....när vi första gången öppnade ytterdörren och fick se hur mycket snö som hade kommit och vilken plogkarm vi hade på gården fick vi utesluta att åka bekvämt till Kobban. Det var bara att glömma att köra BMWn utan det fick bli pickupen med fyra pers och en jäkla massa packning.
Plogkarmen var drygt en meter hör till vårt hus så när vi hade gjort oss klara för att åka så tog vi oss knappt ut med den fyrhjulsdrivna pickupen ens, det blev motorstopp och en massa gasande för att ta oss över. Min bil skulle ha blivit täckt av all snö.

Vi hämtade upp Jonas och Markus och sedan ar det av. Färden till kobdalis gick problemfritt men färden hem var desto mer spännande. Såklart somnade alla förutom föraren som efter ett tag tvärbromsar och säger "vad fan". Jag tror inte att jag vaknat så fort som då, jag trodde ju att det var nån ren eller älg då det brukar vara det, men denna gång var det ett TRÄD. Det var så mycket snö i träden att de hängde som en gloria över vägen och ett hade till och med gått av pga den tunga snön och låg då tvärs över vägen. Tur att vi hade stor bil så vi körde bara över det och fortsatte. Alla somnade igen tills nästa inbromsning och denna gången var det en bil men 4 utlänningar som hade kört av vägen. Förmodligen hade föraren somnat då det var en rak och fin väg, inga kurvor, ny plogat och inga djur och deras bil stod långt ut i skogen. Den hade till och med passerat diket som var bakom plogkarmen och sedan stannat i skogen. En annan farbror som också var på väg mot Pite hade stannat och han skulle skjutsa dessa utlänningar till Vidsel för att försöka hitta nån som kunde hjälpa dem upp med bilen....Ingen rolig resa för de killarna!

Vi fortsatte hem och vi stötte inte på några fler bravader, tack och lov! Jag var helt död när vi kom hem så  jag la mig på soffan och somnade från 16.30-19.15 då Patricia ringde och väckte mig. Jag skulle ha vart hos henne kl 19 men det blev en timme senare.
Måste skryta över mig själv faktiskt...jag vaknade då 19.15 och hoppade i duschen, fönade håret, plattatde håret, klädde mig för fest, sminkade mig och åt middag och ändå var  jag hos Patricia 20.10. Jag klarade alltså allt det där på under en timme =)

Nä nu har jag skrivit en hel del, dags att skriva handlarlistan och handla innan det bär av till Jävre för luciafirande och tomtegröt med släkten. Längtar faktiskt efter dem =) Mina älskade kusiner och mostrar. Lisa kommer hen från Thailand idag också så det ska bli kul å höra hur hon har haft det =)

Lev & må

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0