First Day

Idag är första dagen på min semester. Som den har vart underbar!!

Har spenderat hela dagen på stranden med min Misa och faktiskt tagit sommarens första dopp. Ett snabbt sådant då det var goode kallt men jag doppade mig i alla fall ;)
Hoppas resten av min semester blir som idag, då blir jag sååå nöjd!!

I morn ska jag faktiskt till en spåkvinna. Ska bli superspännande. Har hört så mycket om denna kvinna att hon ska vara så bra så då hoppas jag på det :) Sen blir det en dag med mammsen tror jag. Ska frissera henne innan de ska ha semester och kankse färga lite bryn och fransar så vi blir sommarfina :)

Midsommar spenderade vi i Långträsk på stugan med goa vänner. Jag drog ju till Arjeplog tidigt tidigt Lördag morgon för att smina den blivande bruden Sofia Holmner. Blev en hel dag i Arjeplog och fick vara med på Sofias och Henriks vackra bröllop. Så mycket kärlek och så fint!!!

Har blivit en hel del fiske i helgen också och jag harför första gången i mitt liv rökt mina egna abborrar. Alltid har jag haft farfra eller morfar som gjort det förr men nu får jag fixa det själv. De blev kanon goda också :)

Semester Wihoo

Nu går jag på semester!!

Min första semester i livet. Som det ska bli skönt!
Hoppas det blir en bra sommar vädermässigt, jag tror på det ;)

Trevlig midsommar allihopa :D

Double Chocolate Brownie Semifredo

Jag är en sucker för glass och har funnit semifredon. Den går verkligen att göra hur man vill ha den med en massa olika smaker. Igår rörde jag ihop en choklad variant som är så lik Ben&Jerrys som det går att göra. Den var saligt god och jag lär göra denna minst en gång i veckan ;)

Tänk er en krämig chokladglass med brownie och cookie bitar i. Sen toppade jag med lite vit choklad och hackade hasselnötter också. Serveras som den är, tillsammans med jordgubbar eller hallon (de bär man tycker om), passar varma sommardagar, en kall och regning kväll i tv soffan eller varför inte som fika på jobbet ;) så smaskens som det bara kan bli!! Tur att det är kvar en bit så de som jobbar kväll får sig ett smakprov och kankse att mitt hjärta får en bit över ;)

Här är receptet:

Double Chocolate Brownie Semifreddo (till 6 personer, 2 liter)

• 250 g mörk choklad 70%
  • 3 ägg + 2 äggulor
  • 230 g socker
  • 1 vanilj stång
  • 5 dl vispgrädde
  • brownies bitar

Till semifredon behövs en choklad av bra kvalitet, 70%.
Värm halva chokladen i micron ca 1 minut och tillsätt
sedan den andra halvan och rör om. Ställ åt sidan så länge.

Blanda de tre äggen och de två äggulorna i en skål som ryms i ett vattenbad på spisen.
Låt vattnet i kastrullen koka innan du sätter på skålen med äggen.
Häll socker och fröna från vaniljstången i skålen med äggen.
Nu gäller det att vispa i ca 5 minuter under tiden som skålen värms upp av vattenångan från kastrullen. Efter ca 5 minuters vispning är smeten fluffig och färdig.
Vispa nu grädden. När grädden är färdigvispad ska den blandas med äggsmeten. Rör ordentligt med en slickepott. När det är sammanblandat ska den smälta chokladen tillsättas.
Blanda ihop ordentligt och ställ i frysen i minst 30 minuter.

Skär brownies i passande bitar och tillsätt i chokladsmeten efter att den vart i frysen 30 minuter.

Häll glass smeten i en bytta som rymmer ca 2 liter. Lägg lite bitar brownies uppe på glassen och ställ i frysen minst 6 timmar. Klar för servering!

Om man gör de två första stegen med äggsmeten och grädden kan man sen välja att smaksätta med vad man vill. Det behöver inte vara choklad. Varför inte lite passionsfrukot och lite annasbitar eller mango och hackad choklad. Ja bara fantasin som sätter stopp för smaksättningen :)

Redo För Besök

Nu är vi redo för att hälsa på våra vänner S & D som har fått en liten Mikael. Kommer bli att vi hälar på dem nån gång nästa vecka förhoppningsvis och jag har redan sett till att bakverket vi ska ha med oss är klart. Jag har bakat en cheeskake i tre våningar. Hoppas nu då bara att den blivit lyckad så den går att bjuda på, den är fortfarande osmakad :P

Såhär grann blir den när man skär upp den

Bild och recept hittade jag hos denna kvinna

Är goode sugen på att smaka en bit :P

Its Shining

Just nu skiner solen på mig. Sitter på jobbet med solen genom fönstret och hoppas hoppas hoppas att det blir förändringar i väderprognoserna för helgen. Vill inte att det ska regna hela helgen utan vara sol juh!!

Jobbar kväll idag med och har hunnit med träning på förmiddagen. Igår kände jag mig lite krassilg när jag vaknade och avstod från träningen och tog en soffslöar förmiddag och kanjang och idag är allt som bortblåst så då fick det bli ett pass i gymmet :) Lovely!! Önskar jag kunde träna i gymmet varje dag men den tiden fins inte riktigt.

Min Nya Goda Vän

Jag är med i Buzzador och är nu med i en kampanj där jag ska testa denna skönhet till kaffemaskin och de smaker som finns till den. Igår hämtade jag ut paketet och har hunnit smaka tre sorter. Marabou Chokladdryck, Mellanrost kaffe och en Latte Macciato.
Chokladen var något stark i smaken för mig men om ma tillsätter lite mer mjölk så blir den perfekt. Så underbart skönt och smidigt att bara tryckap å en knapp och få sig en kopp kaffe istället för att koka när jag är ensammen hemma som dricker. Blir alltid för mycket när jag kokar och så blir det att spola ner i slasken. Inte nu längre :D

Protein Frukost

Ungefär såhär ser mina frukostar ut nu för tiden. Alltid massor med proteinkällor och inga kolhydrater. Har faktiskt nått mitt mål en gång men målen förändras ju med tiden ;) Mitt mål detta år är att nå och stanna på 60 kilo. Tror på mig själv och jag kommer att kara det men det kräver att man håller kosten.

Dagens frukost tallrik bestod av Rökt skinka, Rökt kycklingfilé ala stugan, stort ägg, gurka och lite ost. Inte att glömma min nybryggda kaffe kopp min fina kaffe maskin :D En skvätt grädde i kaffet gör frukosten till den godaste och så stoppar man galant fram till lunch på den.

Har några delikata bitar kyckling och fläsk hemma som mamma och pappa har rökt i nya röken de har köpt till stugan. Så mummsigt gott så ojoj. Vill ha nytt rökt kött varje vecka tack ;)
Om det inte vore för att det tog så många timmar så hade jag velat ha en egen rök hemma :P

Gourmet Middag

Dagens middag :) bara nyttigheter och gott med stort G!

Arbetande Semester

Min semesterperiod har egentligen redan börja...men jag har valt att ta tre veckors semester i sommar och sparar mina resterande dagar till hösten. Kankse att det blir en utlandsresa till värmen då mörkret smyger sig på här hemma.
Igår kväll kände jag att Varför?! ska jag jobba en vecka till.. jag ville har semester och vara ledig men i morse då väckarklockan ringde och regnet smattrade mot fönstret så höll jag det inte så farligt att stiga upp och knata till jobbet :P

Hoppas så ivinnerligt att det ska bli bra väder sen och att sommaren blir den varmaste och bästa på många år!!

Bild från Skuleberget när jag och hjärtat var där ett år på semester.

StugWeekend

Har spenderat hela helgen i stugan. Tanken var att åka upp och hjälpa mor och far att få in veden i bodan men så blevd et att vi stannade hela helgen. Så otroligt skönt att bara vara och ta dagen som den kommer.
Snabbt var veden inne i bodan då vi var tre som hjälptes åt. Mamma och Crille kastade in från högen till bodan och jag staplade i travar inne i bodan. Nu finns det ved för ett bra tag framöver :)

Passade på att åka på loppis och vindens dag i lördags. Loppisen var väl inte så mycket att hurra för, tre bord och bara "skräp" :P Annars har vi bara njutit och sovit mycket. Återfått mycket energi och krafter.
Varje kväll avslutas med att basta så man blir så där härligt varm och skön i kroppen och somnar ovaggat :)

Lördagkvällen spenderades kuppandes i båten ute på sjön med ett glas rosé och en jordnötspåse. Det kallas kvalité :)

Älskar stugan och drar dit i helgen igen. Då medföljer våra underbara och fina vänner och så alla leksaker förståss.... Då blir det cross och fyris körning runtom på skogsbilvägarna :D

Friday

Nu är helgen här igen. Jobbar bara på förmiddagen då jag ska på en begravning i eftermiddag. Hemska saker det där men vackra. Tar på krafterna så helgen kommer spenderas i stugan och njuta och mysa i massor.

Första semester perioden börjar nu och jag har den, men jag har bara tatt tre veckor i sommar så jag kan spara till utlandet inför hösten... så jag jobbar kort vecka till veckan och har inte semester riktigt än. Längtar dock som fan!! Min första betalda semester ever :D

Måste hinna ner på stan och inhandla en blomma att lägga på kistan :'(

Morgon PW

06.00 ringde väckaren och det var dags att he sig ut på en morgonpromenad. Min älskade sambo tycker jag är störd som her mig upp den tiden för en promenad men det är ju så juvligt skönt!! Dessutom så är det behövligt om man som jag fortfarande vill bli lite mindre i omfånget och tappa några fler kilon ;)

Efter att man börjat med PowerWalks innan frukost blir det som en drog. Dessa mornar som denna då solen lyser och man känner värmen och så är hela grannskapet tyst, då de flesta fortfarande sover. Magiskt!!
Idag blev det en 4,5 kilometer lång promenad runt i Bergsviken :)

Kaffe Suget

Nu satte suget efter en kaffe kopp in. Det bästa som finns är en kaffe kopp med vispgrädde i. Underbart gott och nyttigt :) Eftermiddagsfika med gräddkaffe och ett ägg stundar.

Har ett flyt i träningen nu. Älskar gymmet och vill dit varje dag. Har faktiskt börjat se resultat på mina axlar och biceps. Jag som aldrig trodde att det skulle komma några muskler på dem :P
Nu gäller det att proppa kroppen med proteiner och aminosyror så muskerna kan återhämta sig och få bränsle!

Melodifestival Morgon

Idag tog det tid att fixa mig i ordning före jobbet. Håret skulle flätas, peruk strumpan på och sedan peruk med full glamormakeup. Inte en vanlig utstyrsel att ta på sig till jobbet tack och lov då det tar goode myche tid att fixa sig på morgonen.
Vi har en tävling på jobbet som pågår ganska länge och detta delmoment var Melodifestivalen. Alla avdelningar har fått en artist som vart med i melodifestivalen och vi på Telefonbanken fick Linda Pritchard. Så jag har då försökt att se ut som henne på morgonen. Hua har fått bilderna nu och jag gillar inte riktigt att se mig själv like this på bild men men vad gör man inte ;)

Erica har nu sprungit runt och klistrat upp dessa bilder här på jobbet och de får sitta kvar i dag med sen går nog jag och river ner dem :P

Peruken är av och mitt eget hår har släppts ut från de äckligt obehagliga flätorna. Hade gjort två inbakade, tajta flätor för att mitt hår skulle rymmas i peruken med det gör ju så ont och stramar i hårbotten :P

Nu håller vi tummarna att vi vinner denna deltävling ;)

Indiska Leverar

Ibland kan man hitta guldkorn på Indiska. Idag gick jag in där bara för att jag tänkte gena ut ur Småstaden och så stötte jag på en super fin långklänning. Nu kan jag sluta leta för nu har jag hittat sommarens :)
Ett snyggt halsband fyndade jag också som passar utmärkt till klänningen men även till i princip allt ;)

Nu ska jag bara hitta ett par skor som jag ser i mitt huvud. Vill ha med lite klack, en somrig klack, svarta skor och somriga. Tetsade ett par på DinSko idag med dragkedjan bakom hälen skavde massor så de fick stå kvar i hyllan. Letar vidare..

Cross Träning

Ikweel är det träning på motocross banan igen. Tisdagar och Torsdagar. Självkart ska vi dit och det lär nog bli varmt idag med!!

Älsklingen får ta crossen på flaket på bilen så tar jag och kör fyris och kankse tar med mig Lillebror William :D

Vecko Starten

Började min måndag med en liten sovmorgon till halv åtta. Sen var det dags för frukost och lite stök och bök innan träningen. Var en tuff motvind hela vägen till StepIn idag. 8.5 kilometer i motvind, en timmes träning i gymmet och sedan samma cykling hem i medvind. Gick desto snabbare påvägen hem ;)

Underbar start på  denna vecka!!

Pumpade axlar i dag så jag tror jag kommer vara lite öm och känna av träningsvärken i morn men det är ju bara skönt :)

Gårdagskvällen spenderade jag och älsklingenpå en låång promenad. Var ute i 1.5 timmar och vandrade och har surrat igenom lite saker. Nu vet vi lite mer hur vi vill ha det och hur vi vill bo. Är ju faktiskt och kollar på lite olika ställen och vill hitta vårt nya hus :) Hant dra iväg en sväng med bilen och spana in ett objekt också så vi får se hur allting fortlöper och vad ödet visar.

Test Dag

Nu är Sofia på intågande och det är dags för att testa ut smink och frisyr inför hennes midsommar bröllop. Ska bli så roligt idag :D

Ha en massa olika ideér :)

Effektivast

Jag kan fasen imponera på mig själv ibland!
Gårdagen blev en sjurackarns effektiv kväll. En skön sådan och en rolig dessutom. Började med att handla 4 säckar blomjord och blommor på Granngården, cyklandes.... löste det med att sitta på kundvagnen utanför med mig hög av saker och invänta mig kära sambo som snällt fick rycka ut ;)

Sen bar det av hemåt för middagslagning, gräsklippning, plantering av blommor, sådde in lite gräs, fyris körning till Harraholmen och sedan hem igen för träning hemma i gymet (som är aningens trångt och knapert men det fungerar ibland).
I tv soffan innan läggdax hant jag till och med vika all förbannades tvätt så det blev tre gigantiska korgar fulla med ihop vikt tvätt.
Tror jag ska rensa i garderoben innan jag lägger in allt som är i tvättkorgarna. Rent logiskt är ju det kläder som vi använder och de behövs inte rensas ut men allt som är kvar i garderoberna används inte och skulle behöva rensas. Smidigt att bara gå igenom hälften också ;)

Idag är det fredag och det innebär helg och underbart väder :D
20 grader varmt i skuggan 06.00 i morse, inte helt fel!!

Värmebölja

Det är verkligen en värme bölja här nu. Det är helt underbart skönt och jag hoppas resten av sommaren kommer bli lika varm och fin. Ikväll ska jag svalka mig lite med att köra lite fyris förhopnningsvis. Egentligen hade jag inget planerat för ikväll annar än att åka till Motocrossbanan och köra men nu har det helt plötsligt hopat sig med planer och alternativ.
Jag måste ta mig till gymmet då det är en vecka sedan sist. Jag skulle verkligen behöva få tag på blomjord så jag kan plantera min sallad som annars torkar sönder i sina små krukor (helt slut på affärn igår, bara bark och torv som fanns kvar). Idag är gräset på gnällen att bli för långt och måste kapas några centimeter. Självklart har jag det största berg med kläder någonsin nere i tvättstugan, dock rena med de ska ändå vikas och sättas in i garderoben. Glömsk som jag är så tog jag inte med mig Kickis paket idag så det ska jag leverera ikväll istället. Jag undrar vad av allt detta jag kommer att hinna för allt kommer inte att gå.

Och jag som bara skulle köra fyris :P

Rannsakat alla planer och bestämt att det blir middag, gräsklippning (cardioträning ;)), fyris körning till StepIn för gym och då åker jag förbi Kicki med paketet på vägen dit och sen vidare till Harraholmen för lite fyris körning där också ;)
Tvätten är ju ren så den kryper ingen stans och kan vänta till helgen och blommorna hoppas jag klarar sig nån dag till ;)

Midsommar Bröllop

Midsommar för mig kommer att vara lugn och otroligt rolig. Kommer att spendera midsommarafton med älsklingens mamma, Bocke och William och sen dra iväg till vår stuga i Långträsk för att vara startklar med bilen upp till Arjeplog på midsommardagen.

På midsommardagen har jag fått äran att sminka en brud, och inte vilken brud som helst utan Sofia Holmner som har en grym kropp och är en stor inspirationskälla till träningen :)
Det blir både smink och hår som ska fixas och på söndag ska vi köra en test av alltihopa. Ska bli så otroligt roligt att ses och testa allting :D

Ikväll har jag det jag gör... ska försöka mig på att nyansera det löshårstrens jag har hemma och se om jag får till rätt blondfärg annars blir det att beställa ett nytt.

För er som inte vet vem denna Arjeplogs tjej är kan ni kolla in hennes blogg.

Bild från Sofias blogg

En Dag På Sadeln

I måndags var det premiär på fyrisen. En heldag ute i naturen och på motocross banan blev det och som vi hade en underbar dag!! Var ute från 11 till 19 och var helt slut efter dagen.
Blev några mil i terängen men ynka 3 liter soppa förbrukad :P

I älsk min nya leksak!!:D

Måste skicka iväg en beställning på nya däck till den då de som sitter på är blankslitna och det slirar rätt så mycket i lös sanden. Blir att införskaffa en backspegel också så man kan skymta om man har nån bakom sig. Man kör ju trotts allt precis som vanligt i trafiken och det är gode skönt att vetao m man har någon bakom sig istället för att vrida sig om varje gång. Ååå så skoj det är :D I morn kväll blir det motocross banan igen då det är träning och älsklingen skulle visst iväg och köra med Tim Marklund.

PowerWalk 06.00

Steg upp i tid i morse för att ta mig en underbar promenad innan jobbet. Blev en PW på 55 minuter innan frukost och värmen var helt underbar!! Redan klockan sex visade termometern på 18 grader varmt i skuggan. Kommer att bli en fantastisk dag idag och så typiskt att man ska vara instängd på ett kontor :(
Nu börjar jag längta efter semester och hoppas att vädret fortsätter i denna stil så att inte detta är enda värmen vi får i sommar.

Now It's Mine

Dorotea tur & retur idag. 73 mil avverkade. En quad rikare och några tusenlappar fattigare. Å som detta ska bli skoj!! :D Nu blir det att skruva lite ikväll så den blir som jag vill ha den och i morn blir det körning hela dagen :D Som ett barn på julafton känner jag mig idag;)

Första Fästingen

I natt när vi gick och la oss så upptäckte jag en knöl i Tigers päls och jag hade mina aningar om vad det kunde vara så jag hoppade ur sängen och överlät undersökningen till mitt hjärta. Jag hatar vetrkligen insekter och äckliga små kryp över allt annat så jag vägrade kolla och få det bekräftat att jag tagit på en fästing. Det kliar i mina fingrar just nu bara jag tänker på det, huvva så äckligt!!

Som min misstanke var så var det en fästing och inte en liten en. Det är ca en vecka sedan Tiger sov inne och det innebär att denna äckilga insekt kan ha suttit på honom så länge... den var ungefär som en hasselnöt i storleken, alltså gigantisk!! :/
Älskligen min var snäll och tog tag i "operationen" det anda jag behövde göra var att hålla fast Tiger och titta bort. När den äckliga saken var loss från min älskade kissekatt kunde jag titta på den och konstatera att detta djur (om man kan kalla en fästing för djur) är fasen snäppet äckligare än spindlar!! Jag kommer dra mig för att gå på toan nere i några dagar nu då jag vet att den äckliga saken är nerspolad där. Tar hellre toan uppe ett tag :P

Som att detta inte vore nog så i morse när jag vaknade halv sex, pigg som en lärka och slog upp ögonen så ser jag såklart att Tiger också har lyckats få bandmask, IGEN.
Vad är detta?! Jag gav båda mina katter både frontline och maskmedel för bara ca 1 månad sedan och Tiger har lyckats få båda delarna?! Är han imun mot medicinerna eller vad?!
Tur som hade vi alla piller och droppar hemma så Tiger har fått sina doser i natt och i morse. Apoteket idag för att inhadla nytt så det finns hemma. Tror jag ska ge Baggis en till dos Frontline också så då inte han också kommer hem med nån äcklig fästing!!

Tack och lov att det var första fästingen på Tigers sju åriga liv, hoppas de dröjer minst sju år till nästa också!!

S.T.a.R loppet

Igår vad det dags att springa STaR loppet för mig och Lollo. Vi lyckades missa starten då de startade nästan 10 minuter före avsatt tid. Vi var på toaletten inne i omklädningsrummet och där var klockan 11.50 när vi var klara och när vi kommer ut så hör vi hur starten går en bit bort så det var bara att lubba i full fart första biten för att komma ikapp klungan :P

Det var 7 härliga kilometer i ett lagomt tempo för att orka hela vägen runt i värmen. Hade såklart klätt mig alldeles för varmt så jag höll verkligen på att flyta bort efter vägen. Solen gassade i ansiktet under loppet och jag hade klätt mig för regn då det kom en skur precis innan loppet. Typiskt :P
Jajja nu är jag ännu mer taggad på att utöka mina distanser och köra lite håradre på cardio fronten i sommar istället för bara gym.

Troll Mys

Igår blev min abstinens för stor. Det är alldeles för länge sen jag träffade Mollsan så igår stannade vi till hemma hos dem en snabbis innan vi skulle få främmande så jag fick mysa lite troll unge. Kramas och pussas fick jag så nu har jag fyllt min Molly kvot i någon dag i alla fall :)
Hon är ju bara för underbar denna lilla flicka och snart kommer det en till :D Inte länge kvar nu tills Molly ska bli storasyster och jag får snusa ännu mer bebis :D

FotoShoot Outdoor

I eftermiddag är tanken att vi ska trycka lite bilder utomhus men som det ser ut just nu vill vädret inte riktigt vara på vår sida. Hoppas och håller tummarna att regnet slutar framåt eftermiddagen!!
Har en plan i mitt huvud hur jag vill göra frisyren och jag hoppas också att modellen har tillräckligt långt hår...krävs ganksa mycket längd men om det funkar kommer det bli awesome!! :D

Bilder kommer såklart senare ;)