Perioral Dermatit?!

För några veckor sedan började jag få typiska symtom på munsår. Jag smorde och jag smorde men mina läppar blev bara värre och värre och tillslut kom den dag då jag verkligen inte kunde öppna munnen. Läpparna var så fulla i blåsor som gjorde så ont och de var så svullna att jag inte kunde öppna munnen. Jag fick äta flytande i några dagar då det enda jag fick in i munnen var ett sugrör.

Jag gick till läkaren som sa att det var Perioral Dermatit" - Något han jämförde med rosasea fast i läpparna.
Jag fick en salva som jag skulle smörja med två gånger om dagen. De hemskaste två gångerna någonsin!! Det sved nå som kopiöst och gjorde så fruktansvärt ont att tårarna rann bara av att det sved. I några dagar stod jag ut och smorde men salvan gjorde att läpparna blev torra (salvan torkade ut blåsorna) så istället blev det så torrt så torrt att läpparna sprack bara när jag pratade.

Till er som sett mig under jul och nyår och tyckt jag vart otrevlig som inte smilat så mycket så är det för att jag inte kunnat :P

I dag är läpparna bättre än på läänge men de är fotfarande inte återställda. Enligt internetsökningar kan det ta allt från en månad upp till ett år innan detta försvinner. Herregud!! Jag håller på att dö redan nu och det har vart 4 veckor från första symtomen. Försvinn hemska äckel!! Jag vill pussas med min man!!
Nu använder jag absolut nada, inget, inte ett jota. Det känns bäst då. Kroppen får ta hand om det själv och det har börjat ge framsteg. Jag tvivlar ganska starkt på att det är "Perioral Dermatit" också då jag har i/på läpparna. Kollar man den benämninen på nätet så yttrar det sig runt läpparna och ser inte ut som det jag har..



Så här har min mun sett ut i någon vecka. Varken snyggt eller bekvämt. Jag kommer nog inte kunna använda läppglans, läppstift eller nått sånt på väldigt länge :(
Tur jag sminkar andra så jag får användning för alla mina fina glans ändå :)


Kommentarer
Postat av: Cissi

Huvva..så jobbigt..hoppas d går över snart..



Trevlig helg på er, kraaaaam

2012-01-05 @ 12:00:32
URL: http://lillohman.blogg.se/
Postat av: Madde

Aj AJ Aj!!!

2012-01-05 @ 19:08:13
URL: http://maddelindstrom.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hej! Jag brukar aldrig lämna kommentarer men känner att jag måste skriva något till dig. Jag känner igen symtomerna som du beskriver och av din bild.



Mitt sista år på gymnasiet fick jag samma blåsor som dig och jag försökte med allt. Herpeskrämer, mjukgörande och alsosprit, verkligen allt. Smörjde in mina läppar konstant. Det blev bara värre. Det pågick i fyra år tills jag en dag hade fått nog och slutade använa någonting. Jag lät blåsorna torka ut och undvek allt. Och det försvann efter en tid! Nu har det gått fyra år utan blåsor. Yay! Men tyvärr fick jag tillbaka det sedan i lördags. Hemskt. Jag började på vad som gör att jag får blåsorna och misstänker min nya läppcerat från bi-salva. Den innerhåller bivax. Första gången jag fick blåsorna hade jag börjat att använda apotekens första hudsalva? Den lilla gröna. Den innehåller jordnötsolja. Jag anade att detta handlar om en allergisk reaktion mot läpparna.



Har du börjat att använda en ny läppbalsam? Eller någon ny hudprodukt som innehåller ämnen som du är allergisk mot?



Så jag började googla på internet och komma till grund och botten med mina blåsor på läpparna. Kom över din sida och förstår precis vad du går igenom med läkarbesök och alla krämer och läppar som sprickor och svider som attans! Jag hittade faktiskt en blogg på engelska som beskrev exakt mina symtomer. Här hemsidan och hoppas att det hjälper dig!! Läs och ta nytta av det som passar dig. Själv ska jag bara låta det vara och kräma in mig med kokosolja för fukt för läpparna. Låta kroppen ta hand om sitt.:)) men nu har jag i allafall fått svar!



Hoppas det hjälper dig. Och var inte rädd att det inte försvinner för det gör det, jag vet. Det är inte äkligt det är bara en allergisk reaktion. Ta hand om dig och dina läppar. Uppskatta dem, i do!:)) Lycka till!!



http://zizaidermatology.wordpress.com/2010/08/06/how-i-healed-the-rash-around-my-mouth/

2012-01-10 @ 02:28:37
Postat av: Anonym

Och denna inlägg:



http://zizaidermatology.wordpress.com/2010/07/16/am-i-allergic-to-beeswax/

2012-01-10 @ 02:30:50
Postat av: Jenny

Hej! Jag har också PD och har just nu skov på läpparna. Jag har brottats med detta helvetet i över 8 år nu :(

Har ätit tetralysal nästan två gånger om året á 3 månader i taget. Tetralysalen brukar göra underverk men den har ju sina biverkningar den med... Tidigare har jag bara haft runt munne och näsan men nu har de gått så långt att jag har fått PD på läpparna. Jag misstänker att detta kommer av att jag sedan min barndom haft en kärleksrealtion med försvarets gröna hudsalva (som läppsyl). Är just nu extremt trött och mår väldigt psykiskt dåligt av detta., Kan inte äta, borsta tänderna eller nått. Livskvaliten påverkas markant med den här sjukdomen. Jag har nu beställt läppsalva från balmbalm: det finns en med antikbaktriell tea three oil, ska va bra har jag läst och är helt ekologiskt sammansatt.

Så jag vill bara säga att I feel you pain min vän :((( Jag upplever det som att människor runt om en inte förstår hur jobbigt och psykisk påfrestande det är att ha den här sjukdomen. Så känner du att du behöver eller vill avlasta är det bara att höra av dig. Jag är högst insatt och förstår mer än väl.



Vänliga Hälsningar Jenny

2012-03-25 @ 12:36:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0