Vad är Parabener

Vad är Parabener och varför bör man undvika de?

Jag skrev i gårdagens inlägg om min nya hudvårdserie som jag ska prova och att de är fria från en massa saker med konstiga namn. Parabener är tillsammans med mineraolja ett av de mest omdebatterade ämnena i kosmetikabranschen och nu tänkte jag ge er lite info om alla dessa saker och idag börjar vi med Parabener.





Parabener: Är en ämnesgrupp som under lång tid har använts som konserveringsmedel i kosmetika, hygienprodukter, läkemedel och livsmedel. Det finns ett 20-tal olika perabener som är tillåtna i Sverige och gemensamt för alla dessa parabener är den kemiska grundstrukturen bensoesyra. Bensoesyra är ett ämne som finns naturligt i växter, däriband lingon som har en hög halt av ämnet och det är anledningen till varför en hemmagjord lingonsylt klarar sig länge utan tillsatt konserveringsmedel eller socker.

Namn på parabener är tex: Methylparaben, Ethylparaben, Butylparaben, Propylparaben, Sodium butylparaben. Alla parabener är olika och poängen med det är att de har en varierande löslighet i vatten och fetter och passar för olika produkter med hänsyn till produktens sammansättning (tex hur trög eller lös gelen ska vara).

Kan det vara skadligt: Praktiskt funkar den utmärkt som konserveringsmedel, då de effektivt dödar eller hämmar tillväxten av ett stort antal bakterier såsom jäst och svamp. Det var i början av 2000-talet som larmrapporterna började komma och slutsatserna var att parabener kan vara allergiframkallande och hormonstörande.
Med andra ord uppfattar din kropp Parabener som ett hormon vilket kan leda till olika typer av negativa reaktioner. Hormonstörande ämnen påverkar människor och miljö genom att de imiterar, hämmar eller stegrar effekten av hormoner i kroppen. Hormonstörningen kan ge reducerat spermaantal och testikelcancer och man vet också att parabener kan påskynda tillväxten av cancerceller. Forskningsteam har funnit parabener i bröstcancerknölar.



Med denna info hoppas jag att ni vet lite mer om Parabener och dess effekt på vår kropp. Jag gör ett aktivt val att försöka använda så lite produkter som möjligt med innehållet parabener men det är svårt att helt och hållet utesluta dem. De finns i otaligt antal skönhetsprodukter och det gäller att frenetiskt läsa innehållsförteckningar om man ska vara helt säker på att produkten man använder inte innehåller parabener.

Kommentarer
Postat av: Tilda

Jag vet inte riktigt hur jag hittade din sida, men jag är glad att jag gjorde det :D. Prenumererar nu på din sida på BlogLovin'!

2012-03-18 @ 20:23:18
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0