Färglära

Har länge tänkt göra detta inlägg men det tar lite tid så nu äntligen har jag fått det gjort :P

Färger är ju något som man använder då man sminkar sig och allas stora fråga är ju vilken färg som passar till ens egen ögonfärg.
Vad som passar finns inget konkret och direkt svar på då de flesta färger passar MEN då finns det en eller några färger som framhäver ögats färg och dessa färger passar kankse lite bättre än vissa andra färger. Färger som alltid fungerar är kontrastfärger eller fortsättningsfärger. Nu ska jag försöka förklara detta för er.





I mitten av cirkeln finns tre färger, GUL BLÅ RÖD, och dessa tre färger är grundfärger. Av dessa tre färger kan vi blanda till oss alla andra färger. Ex blanda gul med blå = grön. Endast dessa tre är de som kallas grundfärger.

Kontrastfärg: Är raka motsattsen till den färg du har på dina ögon. Grundfärgerna är kontrastfärger. Kontrastfärger kan vara GUL BLÅ RÖD GRÖN LILA ORANGE. Dessa färger är de 6 färger ni ser i mitten av bilden.

De tre färgerna som sitter ihop utanför de tre grundfärgerna ni kan se, GRÖN LILA ORANGE, är också kontrastfärger men tillhör inte grundfärgerna.

De färger ni ser i ringen runt grundfärgerna är färger som har en annans nyansskillnad och går mot något som kallas fortsättningsfärger.
Fortsättningsfärger: Är en färg man kan ha istället för en kontrastfärg. Inte alla vill ha en knalligt orange färg på sin ögonskugga och då kan man anpassa kontrastfärgen till en fortsättningsfärg som fortfarande går i samma färgskala som orange. En fortsättningsfärg till orange är tex Guld och Coppar.


Blå ögon -->
Orange kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Coppar

Mörkblå ögon --> Gul kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Senap, Guld

Gröna ögon --> Röd kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Terrakotta

Brun/röda ögon --> Grön kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Grå/grön, Brun/grön

Brun/gula ögon --> Lila kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Viol, Grålila

Bruna ögon --> Blå kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Gråblå, grå

Mörk bruna (nästan svarta) ögon --> Vit kontrastfärg --> Fortsättningsfärg Silver





Ojojoj vad det var tjorvigt att försöka förklara detta för er. Hoppas att ni förstår mina ord och förklaringar. Denna sista lilla "tabell" är jätte bra. Där kan ni se vilken av dessa ögonfärger just dina ögon har och se vilken kontrastfärg eller fortsättningsfärg som framhäver din ögonfärg.
Mina ögon skiftar från blått till grönt beroende på vilken skuggfärg jag använder och vilken färg jag har på kläderna. Vissa blåa färger kan göra att mina ögon nästan blir turkosa och om jag till en sådan tröja använder makeup som går i röd/orange/coppar/guld färg så blir de riktigt, riktigt turkosa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0