Svartvinbärs Saft

Jag var och plockade resterande bär igår och hade med mig hem ungefär 7 liter plus det jag redan hade plockat innan så tillsammans blev det nog en 9-10 liter. Saftmajan var goode full.
Mamma hade höftat att det skulle ta en timme ungefär så jag gick och skulle töma var 5 sekund kändes det som. Det som var var att mamma mindes fel. Det tog ca en timme innan saften började rinna ur slangen och sen rann den i timmar :) När klockan var 23.30 tyckte jag att det räckte och stängde av plattan så sista saften fick rinna ur. I med lite björksocker och sen i mindre petflaskor. Allt som allt blev det alltså 4,5 liten saft så nu har jag fulle frysen med flaskor :)
Fryser såklart in saften så den håller sig fräsch. Dåj ag inte använt vanligt socker så är det inget konserveringsmedel som håller saften fräsch länge utan en flaska åt gången får stå i kylen och smaskas på :)
Gott :D

Tycker det är svin skoj att vara huslig så jag ska fortsätta. På torsdag ska jag baka en äppel/tosca paj och ha med till stugan på fredag och så blir det nog att koka egen hallonsaft också :D Har dock inga hallon som jag plockat själv men då får jag köpa istället på affären och koka av dem :) Mycket godare och NYTTIGARE med hemmagjord saft än köpes!! Älsklingen dumförklarar mig, han tycker vi kan köpa men icket :P


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0