Rabarberkräm Med Gotta

Idag har jag gjort en rabarberkräm med äpple och jordgubbar i. Krämen blir naturligt söt med av äpplen och jordgubbar så man kan dra ner på sockret lite. Jag bjöd in mamma på en sommar lunch så vi har suttit ute på altanen i solen och smaskat sommar lunch. Kräm är för mig något som man bara kan äta på sommaren och det är verkligen lyxigt. Äter bara hemmagjord kräm därav att det känns lyxigt. Det är så fräscht och gott :)

Mitt recept:

500 gram Rabarber (ca 4 stjälkar)
2 Äpplen utan skal
10 st Jordgubbar (lite på måfå)
5 dl Vatten
1 dl Socker
4 msk Potatismjöl


Skala av det tjockaste skalet på rabarbern. Skala även äpplena. Skär sedan rabarber och äpplen i små mindre bitar. Är jordgubbarna stora kan man dela dem annars är det gott att ha dem hela.
Koka upp vatten och socker. Sätt sedan i rabarber, äpple och jordgubbar och låt koka sönder under lock. Rör om då och då. Låt koka 5-10 minuter.
Blanda potatismjöl med lite vatten. Tag av kastrullen från spisen och rör ner potatismjölet i en fin stråle. Rör hela tiden om. Sätt tillbaka på spisen och låt det koka upp. Häll upp krämen i en skål och strö ett tunnt lager socker på utan så att det inte blir en hinna. Låt svalna och servera. Kan äver ätas helt kall.

Sommar sommar sommar :)

Tack söta mamma för sällskapet ♥


Kommentarer
Postat av: Ingela Nilsson

Nöjet är helt på min sida. Tack gulle barn

2010-06-23 @ 17:06:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0