Fenomenet Motvind

Nu då jag håller på med min kalori räkning och motionsräkning så har jag stött på ett frågetecken.
Då man ska räkna ut hur mycket ens cykelrunda förbränt i kalorier så ska man välja hur länge man cyklade och i vilken hastighet. Jag har en cykeldator på min cykel så jag kan ju se exakt vilken tid jag cyklat och genomsnittshastigheten och då för jag in det i kaloriräknaren. Men då till mitt huvudbry...
När jag har cyklat i medvind så går det ju såklart fort och är inte så tung cykling men i kaloriräknaren visar det ju att jag förbrännt mycket kalorier då snitthastigheten var hög. Sen om jag cyklar i motvind så blir det tung cykling, anfådd och svettigt men samtidigt blir ju snitthastigheten lägre då det är tyngre att cykla och kaloriräknaren visar att jag förbränt mindre kalorier fast jag egentligen har tagit ut mig mer än om jag cyklat i medvind.

Är det fler än jag som har funderat på detta?


Jag har börjat göra så att jag känner efter hur trött jag är efter cykelturen. Var det en lätt tur eller blev jag anfådd, svettig och trött i benen?! Sen sätter jag vilken hastighet jag cyklat utifrån mina egna känslor men det kan ju bli lite missvisande om jag tycker jag tagit ut mig mer än vad jag gjort osv. Helt klart ett I-landsproblem :P

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0