Vitamin B5 Mot Acne

Det är många som lider av olika typer av acne. Det kan vara ungdoms acne men sen finns det även den sorten som aldrig tycks försvinna hur gamla vi än blir. Vitamin B5 är studerat och ska ha en positiv effekt på acne. Vitaminen påverkar kroppens talg produktion. Här kommer lite info om Acne och om Vitamin B5.


Problemet som ger acne är att hudens talgkörtlar producerar för mycket talg. Talg används för att skydda huden men många personer har för hög talgproduktion och då skapar det istället problem.


Finnar
beror till exempel inte på att huden är smutsig. En finne beror på att acnebakterien har ett överflöd av mat. Den äter talg så när huden producerar mycket talg ökar bakterierna i antal och man får finnar. Ifall det inte fanns så mycket talg skulle det inte finnas så många bakterier eftersom de inte skulle ha något att äta.


Pormaskar
uppstår när hudens porer (öppningar där talg kommer ut) täpps igen av talg och döda hudceller. Huden producerar helt enkelt mer talg än vad som kan tvättas bort och öppningarna blir större och större på grund av innehållet. Ifall produktionen av talg minskade skulle ”pluggen” av talg och döda hudceller tvättas bort och poren skulle börja krympa.


Oljig hy
får man när talgproduktionen är väldigt hög, det oljiga är helt enkelt talg.


Många andra har säkert, som jag, testat alla de möjliga produkter så som rengöringar, hudkrämer med mera men det fungerar inte. Det är inte så konstigt heller om man tänker efter för det är ju inte utanpå huden som talget bildas och därför kan vi inte motvärka det utifrån. Man måste angripa grundorsaken till acnen och det är att huden producerar för mycket talk innifrån kroppen. Att rengöra och tvätta huden för ofta kan till och med förvärra acnen då huden utsätts för kemikalier och påfrestningar.

Nu har forskare kommit fram till att Vitamin B5 minskar hudens talgproduktion och ger då lindrig av acne. Jag har under en bra tid nu försökt att använda så milda och naturliga produkter i mitt ansikte för att försöka bli av med min vuxen acne men allting vill inte försvinna. Visst har det blivit bättre men jag är konstant blank och han mycket pormaskar. Jag vill så klart bli av med det och få en fin hy som strålar :)

Idag tog jag mina två första Vitamin B5 tabletter och ska testa om jag märker någon skillnad. På nätet finns det olika specialkurer med B5 mot acne men jag valde att gå till den lokala hälsokosten och rådfråga där. Hon hade en burk tabletter med 200 mg B5 i varje tablett och om jag äter 2 stycken om dagen får jag i mig 400 mg B5 och i denna specialkur som jag läst om ska man äta 480 mg B5 om dagen. Jag äter nästan det varje dag nu då och priset är betydlig mindre så nu håller jag tummarna att jag får önskad effekt.

Är det någon som har testat detta?

Läs mer om Clearly Gone metoden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0